رویکرد معاصر در تزئینات کلیساهای گرجستان
نویسندگان
چکیده
تزیین به عنوان نمود تفکر طراح محمل و زمینه ای است که با خوانش آن می توان به بنیادهای معنایی حاکم بر خلق و ساماندهی آنها دست پیدا کرد. انواع و شیوه های تزیین کلیسا قادر است تفکر، ایدئولوژی و رویکرد حاکم بر آن را به نمایش می گذارد. تزیین کلیساها در کشور گرجستان رویکردهای مختلفی داشته است؛ در تفاوتی آشکار با شیوه های دوران تاریخی، در تزیین کلیساهای امروز گرجستان از رویکرد کالایی و نمایشی برخوردار بوده که با شمایل های قدیسین در قالب قاب های الحاقی نمود پیدا کرده است. این تزیینات از چند ویژگی برخوردارند : 1) ارتباطی با نقوش دوران پیشین ندارند؛ مکمل آنها نیستند و با هویتی مستقل و به صورت افقی ترکیب شده اند. 2) با توجه به اینکه قاب الحاقی قابلیت کم و اضافه شدن دارد و به تعریف سطحی از پیش تعیین شده نیاز ندارد، وجه موقتی پیدا کرده است. 3) قاب ها به صورت اشیای منفرد موزه ای بدون ارتباط با زمینه در معرض دید قرار دارند. 4) جنبه زمینی دارند و عظمت گرا نیستند. در کنار این سیاست، نحوه مدیریت کلیسا نیز بر وجه نمایشی آن می افزاید. وجود فروشگاه های کتاب و محصولات فرهنگی و نبود فضای اختصاصی عبادت، حالت نمایشگاهی کلیسا را افزون می کند و مردم بومی تنها به ادای تشریفاتی چون تقدیس قاب ها، شمع روشن کردن و غسل تعمید اکتفا می کنند زیرا فضایی در کلیسا برای خلوت آنها تعریف نشده است. رویکرد نمایشی و کالایی حاکم بر کلیساهای امروز از محتوای سیاست امروز حکومت در ارتباط با مذهب و نقش آن در جامعه حکایت می کند. به عبارت دیگر در سیاست گرجستان، مدیریت کلیسا با کارکرد رسانه ای و به عنوان پدیده ای ابژکتیو جهت جذب مخاطب، فضای معنوی کلیسا را تبدیل به فضایی نمایشگاهی کرده است.
منابع مشابه
زیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیشزمینه شکلگیری اثر نیز پی میبریم. زیباییشناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن میرسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملمدیریت و زیباییشناسی نور در کلیساهای معاصر قفقاز
مشاهده و مطالعه تزئینات معماری کلیساهای منطقه قفقاز نشاندهنده تحول یا تغییر رویکردی مشخص در برخی جنبههای این موضوع است. یکی از جنبههای تزئین بنا، استفاده از نورهای طبیعی و مصنوع در کلیساست که به روشهای مختلفی مدیریت و کنترل شده است. مشاهدات میدانی و مطالعات تاریخی دورههای مختلف ساخت کلیساهای این منطقه بیانگر این است که در دو کشور گرجستان و ارمنستان، روند متفاوتی در زیباییشناسی و مدیریت نو...
متن کاملزیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیش زمینه شکل گیری اثر نیز پی می بریم. زیبایی شناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن می رسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملمدیریت و زیبایی شناسی نور در کلیساهای معاصر قفقاز
مشاهده و مطالعه تزئینات معماری کلیساهای منطقه قفقاز نشان دهنده تحول یا تغییر رویکردی مشخص در برخی جنبه های این موضوع است. یکی از جنبه های تزئین بنا، استفاده از نورهای طبیعی و مصنوع در کلیساست که به روش های مختلفی مدیریت و کنترل شده است. مشاهدات میدانی و مطالعات تاریخی دوره های مختلف ساخت کلیساهای این منطقه بیانگر این است که در دو کشور گرجستان و ارمنستان، روند متفاوتی در زیبایی شناسی و مدیریت نو...
متن کاملتداوم نشانهها و بقایای معماری "مهری" قفقاز در کلیساهای ارمنستان و گرجستان
ارامنه، آریایی و همنژاد ایرانیان هستند که به جهت اعتقادی اشتراکات زیادی دارند، از جمله پرستش ایزدان مهر، اناهیتا و اهورامزدا که معمولاً در بلندیها به نیایش آنان میپرداختند. رسم برپایی معابد برفراز کوهها و تپهها و تبدیل آن به کلیسا و صومعههای قرون اولیه مسیحی از این باورها برخاسته چنانکه نمونههای آن در زیارتگاههای بیشماری بر تپهها و کوهها وجود دارد که پیشینة آنان به گذشتههای دور و ز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
هنر و تمدن شرقISSN
دوره 2
شماره 5 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023